(Elvenesbrua 1950. Foto: Edvardsen)
I forrige uke ble nettet fylt opp av bilder av slepebåten med den enorme stålbuen som kom inn Bøkfjorden i Kirkenes. Buen var det som skal bli den nye brua over Pasvikelva ved Elvenes, hadde en lang seilas bak seg, helt fra Tyskland.
Men i snart 100 år har det vært bru over Pasvikelva ved Elvenes, den første ble ferdigstilt allerede i 1925. Den nye brua er den femte i rekken av bruer på samme plass, selv om noen har vært mer provisoriske enn andre.

På begynnelsen av 1900-tallet var veinettet heller dårlig i kommunen, det var vannveiene som bandt bygdene sammen både vinter og sommer. Transport foregikk med båt på vannveiene og med hest og kjerre og ferge sommerstid og med reinslede vinterstid. Det fantes noen bygdeveier i kommunen men det fantes ikke penger til utbedring og sammenknytting av disse. Etableringen av A/S Sydvaranger førte til en endring av dette på sikt. Etableringen av gatenett i Bjørnevatn og Kirkenes og en jernbanestrekning mellom disse fikk distriktene til å fremme krav om utbedringer av det gamle veinettet.

Mellomkrigstida var preget av svikt i økonomien over hele landet og på 20-tallet var det periodevis stans i driften ved A/S Sydvaranger. Dette førte til stor arbeidsløshet og veibygging ble brukt som beskjeftigelse for den ledige arbeidskraften.

Brua over Elvenes ble dermed et viktig ledd i utbedringen av strekningen Tangen bru- Karpbukt. Etter at brua kom kunne man reise uten avbrudd på strekningen der man før måtte ta ferge. Brua sto ferdig i 1925 og var en hengebru med et fritt spenn på 107 meter. Brua hadde kun én kjørebane i armert betong med en bredde på 2,6 meter. Dette var det første større bruprosjektet i kommunen.

Under tyskernes okkupasjon ble brustedet på Elvenes et viktig punkt i deres felttog mot Murmansk og Litza. Men brua hadde med bare én kjørebane begrenset bruk for tyskerne og derfor ble det bygd en ekstrabru ved siden av den eksisterende for å kunne få en raskere troppeforflytning over elva.

Da tyskerne på slutten av krigen måtte trekke sine tropper ut av området sprengte de samtlige bruer i kommunen i tillegg til å sprenge veier og sette hus og hjem i brann. Alt for å sinke Den Røde armes fremmarsj. Begge bruene ved Elvenes var da sprengt når russerne nådde Pasvikelva.

Russerne bygde raskt provisoriske bruer både ved Elvenes og i Strømmen. Ved Elvenes bygde russerne en pontongbru som faktisk ble brukt helt frem til det kom opp en ny bru i 1950. Den her gangen var Elvenesbrua den siste av bruene som ble bygd opp under gjenreisningen.


Brua var også denne gangen en hengebru, denne gangen med to kjørefelt og ti tonns akseltrykk. Denne brua har vært i bruk helt frem til i dag, men med dagens trafikk og under utbedring av E105 har man vedtatt å erstatte den med en ny bru.
Den splitter nye tyske brua kom seilende inn fjorden i forrige uke og den er allerede satt på plass der den skal være. Buebrua er 120 meter lang og 500 tonn tung, har fått navnet Bøkfjordbrua og er klar for trafikk høsten 2017.
Gry Andreassen, registrator Grenselandmuseet
(Alle foto fra Grenselandmuseets fotosamling)